تهرانی‌ها بخوانید! راه‌های غلبه بر اختلالات روانی که باید بدانید

0 123

تهرانی‌ها بخوانید! راه‌های غلبه بر اختلالات روانی که باید بدانید | سلامت

راه‌های غلبه بر اختلالات روانی که باید بدانید

با توجه به شرایط پراسترس و جدیدی که این روزها تجربه می‌کنیم، سلامت روان و آسیب دیدن آن طی این شرایط، به یکی از مسئله‌های مهم و چالشی تبدیل شده است. افسردگی و اضطراب از جمله شایع‌ترین اختلالات روانی در ایران به شمار می‌روند که طبق گزارش تسنیم و به گفته‌ی رئیس انجمن علمی روانپزشکان میزان شیوع مشکلات روانی در تهران ۳۷ درصد و در کل ایران ۳۰ درصد است که این خبر نگران‌کننده است!

اختلالات روانپزشکی می‌توانند از ۱۰ تا ۲۰ سال عمر انسان‌ها را کاهش دهند و اگر آن را جدی نگیریم تبعات فراوانی گریبان‌گیر ما خواهد شد. اگر ساکن تهران هستید، باید بدانید شما نسبت به ساکنین سایر شهرها بیشتر در معرض آسیب و بروز اختلالات روانی هستید و باید در این شرایط بیش‌ازپیش به سلامت روانی خود اهمیت دهید. سعی داریم راهکارهای عملی و کاربردی متعددی برای مراقبت از سلامت روان در شرایط بحرانی تهران را بیان کنیم تا بتوانید در این وضعیت از خود مراقبت کنید.

چرا سلامت روان در این روزها مهم‌تر است؟

شاید فکر می‌کنید در این روزها که علاوه بر فشارهای مالی زندگی، فشارهای روانی و شنیدن خبرهای بد هم بسیار بیشتر از گذشته شده است، مراقبت از روان کار سختی باشد و کمتر کسی بتواند از پس آن بر بیاید. اما اینطور نیست هنوز هم می‌توان با راهکارهای کارآمد مراقب خودمان و دیگران باشیم و از اختلالات روانی و بروز آن جلوگیری کنیم. برخی از راهکارها ممکن است حس عذاب وجدان به شما القا کند، اما برای زنده ماندن و زندگی در این روزها نیاز به این راهکارها داریم.

راه‌های افزایش سلامت روان چیست؟

راه‌های افزایش سلامت روان چیست؟

برای رسیدن به سلامت روان راهکارهای متعددی وجود دارد که برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

از پیگیری اخبار بد تا حتی‌الامکان دوری کنید

یکی از راه‌های مهم و تاثیرگذار برای جلوگیری از آسیب‌های روانی، دوری از اخبار منفی است. سلامت شما از هر اتفاق دیگری ارزشمندتر است و حتی‌الامکان اخبار را تا مرحله‌ای که باعث ایجاد آسیب‌های جبران‌ناپذیر نشود، دنبال کنید. توجه داشته باشید که تاثیر اخبارهای منفی و بد تا حدی زیاد است که به‌راحتی باعث اختلالات روانی خواهد شد.

رفتار آگاهانه داشته باشید

سعی کنید رفتار و واکنشی آگاهانه نسبت به هر موضوعی داشته باشید و بعد از شنیدن هر خبری سریع و بدون فکر واکنش نشان ندهید. علاوه بر این احساسات و وقایعی که طی روز تجربه می‌کنید یکی از راه‌های مفید برای داشتن رفتاری آگاهانه به شمار می‌رود. یادداشت کردن افکار سبب می‌شود تا افکار و فعالیت‌هایی که داشتید را بررسی کنید و در نهایت به مدیریت بهتری از رفتار خود برسید.

استفاده از فضای مجازی را مدیریت کنید

در این روزها اگر بتوانید دسترسی خود را به فضای مجازی محدود کنید، لطف بزرگی به خودتان کرده‌اید. خودتان را در معرض هر داده‌ای قرار ندهید و هر اکانت و منبعی که باعث آزار و اذیت شما می‌شوند را حذف کنید. به افرادی امن تکیه و اخبار را از آن‌ها پیگیری کنید. در نهایت تلاش کنید زمان بیشتری را برای ارتباط با دنیای عادی صرف کنید.

ورزش و تمرین روزانه را فراموش نکنید

ورزش کردن باعث ترشح هورمون شادی در بدن می‌شود و از بروز افسردگی جلوگیری می‌کند. اگر بتوانید روزانه زمانی را برای ورزش و تمرین در نظر بگیرید، تاثیر چشمگیر آن را در سلامت روان خود مشاهده خواهید کرد.

داشتن رژیم غذایی مناسب 

شاید فکر کنید استفاده از مواد غذایی محرک، آسیبی به سلامت روان شما نمی‌زنند اما اینطور نیست! مصرف نوشیدنی‌هایی که قند و کربوهیدرات‌های زیادی دارند، حجم زیادی از قند را وارد بدن شما می‌کنند و در طولانی‌مدت باعث بروز بیماری‌های زیادی خواهد شد. سعی کنید از جایگزین‌های طبیعی و بی‌ضرر مانند آبمیوه‌های طبیعی، چای و دمنوش‌های گیاهی استفاده کنید.

به روانشناس مراجعه کنید

روانشناس می‌تواند اکثر مواردی که باعث اختلال به سلامت روان شده است را بررسی کند و راهکارها و راهنمایی‌های لازم را در راستای داشتن زندگی بهتر ارائه دهد. در تهران مراجعه به روانشناس یکی از بهترین راه‌ها برای رسیدن به سلامت روان است؛ اما باید توجه کنید که انتخاب درستی در این زمینه داشته باشید و روانشناس متخصص در این حوزه را انتخاب کنید. مراجعه به روانشناس یکی از ضروری‌ترین نیازهای زندگی شهری به شمار می‌رود و در این روزها مراجعه به روانشناس خوب در تهران می‌تواند در راستای حفظ سلامت روان و بهبود آن بسیار موثر باشد.

چه زمانی باید به روانشناس مراجعه کنیم؟

چه زمانی باید به روانشناس مراجعه کنیم؟

اگر تمام موارد بالا را رعایت می‌کنید اما باز هم افسردگی و اضطراب شما را آزار می‌دهد، بهتر است به روانشناس مراجعه کنید. روانشناس خوب در تهران می‌تواند به مدیریت اختلالات کمک و از بروز بیشتر آن‌ها جلوگیری کند. برای پیدا کردن روانشناس خوب در تهران می‌توانید به سایت پزشک خوب مراجعه کنید. در این سایت لیست جامع و کاملی از روانشناسان خوب و مطرح در تهران آماده شده است و شما می‌توانید در سریع‌ترین زمان ممکن روانشناس حاذقی را برای کنترل این شرایط و مراقبت از سلامت روان‌تان پیدا کنید.

Leave A Reply

Your email address will not be published.